jeudi 20 septembre 2012

Streaming ... Next Bubble ?


Les challenges de Spotify pour défier Apple


vendredi 14 septembre 2012 à 15h25
Face à iTunes, de nombreux acteurs espèrent tirer leur épingle du jeu sur le marché de la musique numérique. Les services d’écoute en ligne se sont multipliés et Spotify, valorisée à 4 milliards de dollars, fait parler d’elle. La «start-up» fait pourtant face à trois grands défis.
Dans leurs supermarchés, les Américains pourront bientôt se procurer des cartes prépayées pour Spotify, le service d’écoute de musique en ligne. Ils auront donc le choix entre ces cartes d’écoute ou des cartes de téléchargement iTunes. Si la nouveauté n’a l’air de rien, elle démontre la montée en puissance de cette nouvelle consommation de musique numérique (le streaming) et témoigne d’une volonté de Spotify d’imposer son modèle face à la suprématie d’Apple.
Fondée en Suède en 2006, Spotify a déployé un modèle «Freemium» : elle propose soit un accès limité (mais gratuit) à la musique, en obligeant l’utilisateur à entendre de la pub, soit un abonnement de 5 ou 10 euros par mois, donnant accès illimité à toutes les chansons du catalogue (les abonnés «premium» peuvent écouter leurs playlistshors connexion).
26 % d’utilisateurs payants
Spotify est désormais présente dans 15 pays depuis ses différents lancements, dont les Etats-Unis (et la Belgique) en 2011. Et elle fait le forcing en matière de marketing et de promotions. Elle a, par exemple, développé une appli (populaire) sur Facebook et a noué des partenariats marketing avec Coca-Cola, Yahoo !, The Independant, etc. Tout cela se traduit concrètement dans ses résultats. En effet, Spotify enregistre une forte progression : 15 millions de personnes seraient actives sur Spotify dont 4 millions souscriraient à des solutions payantes. Et, d’après son CEO, le chiffre d’affaires devrait atteindre près de 900 millions de dollars en 2012…contre 71 millions en 2010 ! Pas étonnant que des investisseurs se soient montrés intéressés lors du précédent tour de table, cette année, valorisant Spotify à 4 milliards de dollars, d’après le New York Times.
Des coûts énormes
Pourtant, la firme devra relever plusieurs défis pour parvenir à s’imposer. D’abord, Spotify devra démontrer que son business model tient la route. En effet, l’an passé la firme a perdu 60 millions de dollars. Rien que les coûts d’exploitation des catalogues des maisons de disques sont énormes ; en 2010, ils étaient supérieurs de 30 millions de dollars aux revenus de la start-up. Ennuyeux. En 2012, certains estiment que les coûts vont plus que doubler pour Spotify qui serait déjà, aux Etats-Unis, la deuxième source de revenus pour les maisons de disques, (loin) derrière iTunes.
Deuxième challenge : apaiser ses relations (pour le moins ambiguës) avec l’industrie du disque et les artistes. Beaucoup d’artistes se plaignent des trop maigres revenus que Spotify leur permettrait de tirer des écoutes en streaming et certains (comme Coldplay) ont boycotté la plateforme. En 2009, Lady Gaga se serait, elle, étonnée de ne recevoir de Spotify que 167 dollars pour 1 million d’écoutes de son titre Poker Face ! Ce seraient, en fait, les majors (Universal, Sony et Warner, par ailleurs actionnaires de Spotify) qui tireraient l’essentiel des revenus du streaming. Bonne nouvelle toutefois : d’après Olivier Maeterlinck, directeur de la Belgian Entertainment Association, la croissance des sites de streaming se ferait au détriment du piratage et pas des ventes physiques ou numériques.
Enfin, si elle veut réellement concurrencer iTunes, Spotify devra aller très vite pour prendre de vitesse ses concurrents, car les offres sont déjà nombreuses dans lestreaming. Deezer compterait 20 millions d’utilisateurs dans 200 pays et certains marchés comptent de puissants acteurs locaux ; comme Saavn qui toucherait 10 millions d’utilisateurs en Inde.
Christophe Charlot






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Whether you’re interested in general streaming music, mixtapes, music discovery, or more, the Internet offers a plethora of streaming music services. Tell us which are your favorites.

General Streaming

musicmesh-screen
AH.fm – Streaming techno and dance music, as well as a forum for you to discuss with other fans.
AmazingTunes.com – Search for artists you want to hear or choose from a list of stations. Has a pop out player so you can listen as you browse other sites on the Web.
AOL Radio – Powered by CBS Radio, AOL Radio brings you talk, streaming music and actual radio stations.
Deezer.com – Part social network, all music.  The site allows you to listen to free streaming music, build your own playlists, share them with friends and even embed music on other sites.

DI.fm – Digitally Imported specializes in streaming electronic and dance music from all around the globe.  Also offers premium upgrades for higher bit rates.
Free.Napster.com – Free streaming music from Napster that includes full albums.
Grooveshark.com – Build your own playlist, as you go along, save it, and you can listen to it again in the future.  Also suggests similar songs and more.
iLike.com – Features a mixture of full songs and samples that you can listen to. An extremely popular app on many social networks.
iTunes – While not a Web application, the vast majority of us have it already installed on our systems.  Just click on the “Radio” link and listen to different Internet radio stations from all over the world.
Last.fm – Last.fm follows what you listen to and then makes suggestions of what else you may like, or you can also just dive right in, listening to whatever you feel like.
Live365.com – A mixture of free stations and ones only available to VIP subscribers, it covers just about every genre of music you can think of.
Magnatune.com – A home for independent artists where you can either stream their albums, or buy them by naming your price, starting at $5.00.
MikesRadioWorld.com – A guide to over 5,000 streaming radio stations from the USA, Canada, New Zealand, Australia and Europe.
MP3.com – Stream the music, or download it free.  Lets you jump around choosing the tunes you want to hear.
MusicMesh.net – Start with one album, listen to it in its entirety or just one track, and then check out other artists and albums that are of a similar vein.
RadioTime.com – Collects streams from radio stations from all over, putting them in one easy to use directory.
Real Player – Download Real Player and then play free music via their Rhapsody service.
SHOUTcast.com – Using a program such as Winamp, choose the radio station of your choice from around the world, and “Tune In”.
Slacker.com – Listen to their pre-built stations, or start building one of your own.
Streampad.com – Search for music to listen to, or point it directly to a page you want to listen to, including podcasts.
TheSixtyOne.com – Streams music and then allows you to purchase the tracks via Amazon.com’s MP3 store.  Site also has social aspects allowing users to “bump” songs up playlists as well as make leaderboards by building their own playlists.
Yahoo Music – Only works with Internet Explorer (still), but streams music from artists or by station.

Mix Tapes

mixwit-screen
MeeMix.com – Start exploring your favorite music and similar artists, create your own station and then share it with your friends.
Mixwit.com – Like Muxtape, you can create and listen to “mix tapes” and then share them with friends.
Muxtape.com – Not your typical streaming site as users make up their own “mix tapes” of up to 12 songs, and then share them with anyone.
Spinjay.com – Create playlists and have people vote on them to make you a popular “DJ”, or simply browse through the existing ones and listen.

Music Discovery

    musicovery
Blip.fm -A “Twitter” for music that lets you tell others what you are listening to and embeds the music in your post, making an ever growing playlist by following the main timeline of the site.  Check out the Mashable Conversations interview with Gavin Hayes, lead singer of Dredg, we did a while back about the site.
Finetune.com – As you find music you like, you can add it to a playlist which you can then embed in your site.
Musicovery.com – Name your “mood” and Musicovery starts playing music based on that.  It then follows a progression based on your votes for the song, or you can jump around on the other suggestions on the screen.
Pandora.com – Many people were depressed when Pandora had to shut down its non-U.S. streams, but the site lives on.  Enter the name of a song or artist you like, the site analyzes it, and builds a channel on that style of music.
Soundpedia.com – Similar to Pandora in that you start with artist and then it builds a station based on that style/genre of music.

Music Search

    dizzler
Dizzler.com – Search for streaming music, radio stations, video and more.
Jiwa.fm – Search for music you like and Jiwa will search for streams of it.
SeeqPod.com – Even though its legality has been called into question, Seeqpod allows you to search the Internet for publicly available MP3s for you to listen to.
Skreemr.com – Like SeeqPod, Skreemr allows you to search for all of those allusive tracks you’d rather just listen to then admit you have them on your iPod.
[image credit: hryckowian]

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